Mszczonów
lot.jpg

Miasto Mszczonów położone jest w południowo - zachodniej części województwa mazowieckiego, pomiędzy Łodzią, a Warszawą w Kotlinie Warszawskiej.
Do czasu lokacji miasta znaczenie osady było niewielkie, jednak jej rolę powiększało dogodne położenie przy drodze z Rawy do Sochaczewa, ówczesnych najważniejszych ośrodków administracyjnych na zachodnim Mazowszu. Ponieważ na południe od Puszcz: Bolimowskiej, Jaktorowskiej i Korabiewskiej potrzebny był ośrodek administracyjny i gospodarczy, logiczną konsekwencją była więc lokacja miasta w Mszczonowie, co stało się przed 1377 rokiem. Okres od włączenia Mszczonowa wraz z ziemią sochaczewską do Korony w 1476 roku, do wojen ze Szwecją, był korzystny dla rozwoju miasta. Od wojen ze Szwecją w latach 1655-1657 do upadku Rzeczypospolitej w 1795 roku w Mszczonowie, podobnie jak i w innych okolicznych miastach, trwał okres upadku i zastoju. Pewne ożywienie i oznaki rozwoju miasta wystąpiły dopiero pod koniec XVIII wieku. W latach 1800 i 1862 miały miejsce wielkie pożary, które zniszczyły większość zabudowy mieszkalnej. W 1845 roku Mszczonów ominęła linia kolejowa z Warszawy do Wiednia. Stało się tak na żądanie Namiestnika Królestwa, który żądał, aby linię kolejową skierować przez Skierniewice, gdzie znajdował się dwór carski. W okresie międzywojennym Mszczonów nie posiadający przemysłu wegetował bez możliwości rozwoju. W porównaniu do 1914 roku spadła również liczba ludności. Kolejną tragedię przyniosła II wojna światowa. W czasie działań wojennych we wrześniu 1939 roku miasto - najpierw zbombardowane przez lotnictwo nieprzyjaciela, a potem umyślnie podpalone przez żołnierzy niemieckich - straciło około 80% zabudowy.
Kaflarnia - XIX wieczny dworek, którego potoczna nazwa kaflarnia pochodzi od działającego jeszcze przed wojną na jego tyłach zakładu produkującego kafle piecowe. Zaraz po wojnie w kaflarni mieściło się mszczonowskie Liceum Ogólnokształcące. W chwili obecnej dworek służy jako obiekt mieszkalny. Kaflarnia zachwyca swym niepowtarzalnym pięknem. Stylizowana na barok elewacja przyciąga spojrzenia osób przejeżdżających przez nasze miasto. Wiele uroku obiekt zyskał po przeprowadzonych ostatnio pracach renowacyjnych. Warto zaznaczyć, że remont kaflarni dokonany został samodzielnie przez jej właścicieli. Obecnie niestety nikt nie pomaga finansowo osobom opiekującym zabytkowymi budynkami.

Osuchowo - pałac w stylu neorenesansowym (w miejsce drewnianego dworu) został wzniesiony w drugiej połowie XIX wieku przez Feliksa Wołowskiego. Kościół w Osuchowie został zbudowany w połowie XIX wieku. Jego fundatorem był hrabia Wołowski. Zabytkowa świątynia została niedawno poddana licznym remontom, m.in. odnowiono jej elewację.

Lutkówka - atutem tej niewielkiej wsi położonej w odległości 14 kilometrów na wschód od Mszczonowa oprócz pięknych lasów jest zabytkowy modrzewiowy kościółek. XVI wieczna świątynia w Lutkówce jest jednym z najstarszych tego typu obiektów sakralnych na Mazowszu. W ciągu ostatnich czterech lat kościółek przeszedł szereg remontów, tak więc podziwiać go teraz można w pełnej krasie. Świątynia jest prawdziwą architektoniczną perełką i z pewnością jest godna obejrzenia.

kamien_zawady.jpg

Zawady - znajduje się olbrzymia polodowcowy głaz narzutowy. Jest największym tego typu obiektem na Niżu Polskim. Ten prawdziwy okaz jest naprawdę godny obejrzenia.

mszczonów.gif
Mszczonow_obwodnica.jpg